Skållat mörkt bröd


Fick en fråga i ett av mina tidigare inlägg
om jag bara bakar ljusa bröd?
Svaret är att det ofta blir det faktiskt...
Men jag lovade faktiskt att jag snart
skulle baka ett mörkt, och eftersom
att Anonym nämnde något om skållning
passade jag på att göra just ett mörkt,
skållat bröd med massa kärnor,
 frön och frukt i.

Dag 1

50 gram rågkross
60 g solrosfrö
60 g pumpakärnor
50 g torkade aprikoser
40 g linfrö
30 g russin
1 tsk torkad ingefära
1 tsk kummin
1 tsk  hel anis
60 g brödsirap
300 g kokande vatten

Blanda allt
Slå det kokande vattnet över
Plasta bunken
Låt stå i minst 12 timmar
Min fick stå i 18 timmar...


Efter 18 timmar...

Dag 2

Dag 1
180 g naturell yoghurt
200 g grovt rågmjöl
90 g grahamsmjöl
20 g bikarbonat
10 g salt

Blanda allt
Kör i blandaren tills allt gått samman
Degen ska vara som en klibbig massa
Olja och mjöla en form
Klicka i brödet och tryck till
försiktigt så att eventuella
 luftfickor försvinner
Sätt ugnen på 220 grader
Låt jäsa 1,5 timme med handduk över...

Klibbig massa.


 Jämnade till degen med en slickepott...

Efter 1,5 timme bör degen rest sig
ungefär 1 cm
In i ugnen och spruta in vatten
Efter 5 min öppna luckan
och sänk till 190 grader
Tryck in termometern och ställ
in den på 94 grader eller
sätt timern på 45 minuter
Öppna ugnsluckan var 10:e minut


 Färdigt och börjat svalna....

Ser lovande ut...

Och så bra det blev...

Blev väldigt nöjd med detta resultatet!
Tänkte att det skulle passa bra till
dessertostar, men det blev nästan
lite för saftigt för det, mer till
frukost ostmackan. Får se om
 några dagar hur det blir.
Har faktiskt använt mig väldigt lite
av bikarbonat tidigare, men jag gillar det.
Får bli lite mer av den varan tror jag.
För att bikarbonaten ska fungera
kräver det att man använder något
syrligt i degen, i detta fallet, yoghurt.
Jag lät brödet ligga en stund
 upp och ner med formen kvar
så att ångan gör att brödet släpper
lite från formen. Sen fick jag loss
brödet med slickepotten.
Satt fast rätt så mycket.
Det är ju lätt att lyckas med
ett grovt bröd om man har ett
 bra recept, det viktigaste att
tänka på är att brödet verkligen
går färdigt, därav termometern att
 mäta innertemperaturen med.
Går det för kort tid blir det degigt(?!)
och för lång tid, smuligt. Man vill inte
baka ett "torrt" mörkt bröd.
Du slipper all "hantering" av degen,
som man måste pyssla med till ett
 ljust bröd, såsom vikningar, treslag och
runddrivning. Det är nog därför jag gillar
ljusa bröd mer, det är mer ett hantverk
än bara ett bra recept.

Hursomhelst, ett gott bröd i höstmörkret!
Vassegoa!







5 kommentarer:

  1. Mums vad gott det ser ut fast jag gillar inte för mycket frön och kryddor i brödet, men annars grova bröd med surdeg och rågmjöl är mycket hälsosamma jämfört med vita o luftiga bröd, som snabbt höjer kroppens blod sockernivå, sockret, sackarosen, bryts ner under jäsningen av bröder, och kolhydraterna i surdegs o helkornsbröd tas långsamt upp av blodet. Hoppas att du gör om ett nytt försök igen. ; )

    SvaraRadera
  2. Som jag skrev, trevligt och snabbt med
    mörka bröd men ljusa är ett hantverk!

    SvaraRadera
  3. Så nu har du lyckats baka mörkt bröd och olika ljusa bröd. Men ska du inte testa att baka oliv-fougasse eller fylld fougasse, det är också gott med olika fyllningar.:)

    SvaraRadera
  4. Sakna dig........;)

    SvaraRadera
  5. Har du läst Jan Hedh's nya bok. Han har kommit ut med en ny bok, " 277 sorters kakor ".
    Den är mycket bra, sån här bok måste man köpa till hemmet :D
    MVH
    En arbetskamrat

    SvaraRadera