Ölandsbrödet


Såhär när sommaren faktiskt är slut tänkte jag
 att ett inlägg från  mitten av sommaren, när
  den var som bäst, kunde vara på sin plats.
Sedan några år tillbaks bor mina föräldrar på
 norra Öland. Självklart spenderar vi en av
 våra semesterveckor där. Det tog bara några
 dagar innan det började klia i fingrarna och
 man behövde göra något kreativt.
Ölandsbrödet...

Som det alltid borde vara...

Dag 1

6 gram torrjäst
170 g vatten
400 gram vetemjöl
Timjan, rosmarin, oregano
4 gram honung
4 gram salt

Jag blandade alltihopa utom saltet
i en skål för hand tills att degen kändes "slät".
Sedan i med saltet och vände runt ett tag till.

Mammas gamla våg... Vissa mått är höftade som ni förstår!

Örterna plockades givetvis från gårdens egna örtland...

Fick jäsa ett dygn i kylen...

Dag 2

Dag1
6 gram torrjäst
250 gram vatten
600 gram vetemjöl
100 gram Pinjenötter, solrosfrö och pumpakärnor
4 gram honung
8 gram salt

Mammas gamla trotjänare fick slita...

Som vanligt, blanda allt utom saltet
Kör på medelhastighet 10 min
I med saltet
Högsta hastighet c.a 5 min

Den här maskinen jobbade degen väldigt varm,
Jäste därför upp väldigt snabbt.


Blev två bröd av detta recept som jag
lät jäsa i varsin inoljad låda.

En annan trotjänare...


2 timmar senare, och då vek jag ihop degen
2 gånger med jämna mellanrum.


Upp med dem på mjölad plåt, vik in kanterna.
Jag mjölade och ringlade honung över dem.
250 grader i 5 minuter.
Öppna ugnen och spruta in vatten.
Sänk till 200 grader.
Öppna var 10 min.
Efter totalt 40 min bör de vara klara.

Låt svalna...


Ett helt OK resultat utan sin vanliga utrustning!
Ölandsbröd med Skånsk brännvinskorv inköpt
på marknaden funkade kan jag säga!


2 kommentarer:

  1. Du har allt av alla kategorier, men du saknar något i ditt liv som vi alla gör. Kärlek som gör dig glad och lycklig som ger ditt liv utvecklar dig på ditt jobb och ditt liv som gör dig till en bättre och känd person.

    SvaraRadera