Mamma + Chef = Levain

Då kommer fortsättningen på vildjästinlägget.
Då vildjästen fått stå någon dag i kylen blev jag besviken
att det inte pysste till rejält när jag öppnade locket.
Den är helt död tänkte jag...
Men eftersom att det var första gången jag testade körde jag på.
Det påminner rätt så mycket om när du matar din surdeg
och gör fördegen till ett surdegsbröd, det tar ett par dagar.
men skillnaden är att du kan spara levainen i kylen i typ 2 veckor!
När du ska baka tar du ut ett stycke, sätter en deg, jäser
och viker i 3-4 timmar och så är det färdigt!
Men där är vi inte än...

"Mamma"

Tydligen så heter första steget i denna process att man
gör en "Mamma".

Dag 1, kväll

60 gram vetemjöl med hög proteinhalt
40 gram vildjäst
20 gram 40 gradigt vatten

Blanda för hand i en bunke

Dag 1...

Inte mycket att börja med, men det blir större!

Dag 2, morgon

Dag 1
60 gram vetemjöl
50 gram 40 gradigt vatten

Blanda igen


Dag 2 morgon...

Blandad...

Dag 2, kväll...

Då var Mamman klar. Först nu kunde jag se att
där faktiskt var liv i den. Dax att göra en "Chef".

"Chef"

Mamman
1050 gram vetemjöl
700 gram 40 gradigt vatten

Blanda väl, I DEGBLANDAREN!

Det kan gå...

Men det gjorde det inte...

Här ska degen bara snabbt blandas ihop.

Dag 3, morgon...

Då var levainen klar.
Jag gjorde en ganska stor sats som räcker till ungefär
4 stora bröd. Till ett normaltstort bröd räcker det att använda
c:a 300 gram levain. Men jag gjorde så här mycket för att testa
hur länge den håller i kylen och hur den ändras i karaktären.
Efter att tryckt ihop den en gång några timmar senare,
hade ändå det här hänt nästa morgon:

Dag 4, morgon...

Numera står den på plastfilm.
Jag bakade en gång på den direkt när den var färdig med
 bra resultat. 3 dagar senare testade jag igen och det blev
 inte sämre kan jag säga! På bilden nedanför kan man ana
hur seg, trådig och go den e':

Sticky...

Recept på bröd med levain kommer väldigt snart...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar