Bröd på Levain

Äntligen...

Så blev det till sist ett bröd av juicen från de russin som i sitt
tidigare liv växte som vindruvor på en sluttning av en höjd i ett
soligt Kalifornien. Packade och skickade till Sverige för att sen
 stå i mitt skafferi, ALLDELES för länge...
Sammanlagt med alla moment och processer har det väl tagit
8 dagar innan det till slut blev ett bröd utav det hela. Kul...
Men då kan jag baka bra många fler bröd på den levainen jag
har kvar.Känns lite grann som jag faktiskt har kommit någonstans
 med mitt bakande när man ser och smakar resultatet på detta bröd.
 Lite av en milstolpe faktiskt. Sträcker på mig...

400 gram levain
475 gram vetemjöl
225 gram vatten
15 gram salt


400 gram levain...

Jag började faktiskt med att låta 400 gram av min nygjorda levain
stå och vila i 12 timmar till, efter att den var klar.

Bubbligt och bra...

Ja, då såg det ut såhär som bilden ovan.
Dax för botgöring...

Färdigblandad...

Nu jäste jag degen i 2 timmar i oljad låda med tätslutande lock.
Utförde treslag 2 gånger.
Sen in i kylen över natten.

Efter 8 timmar i kylen...

Alltid kul att komma upp på morgonen, öppna kylen och
 titta på utvecklingen.

Ett treslag och så hamnade den i jäskorgen...

Där fick den ligga i 2 timmar.
Sedan stjälpte jag upp den på bakplåtspapper som
jag lagt ovanpå en urklippt ölkartong.
 (Funkar döbra som bakspade!)

I ugnen...

In i ugnen med det.
240 grader 10 minuter.
Öppna luckan, spruta in vatten (sänk till 200 grader).
Öppna och spruta in vatten var 10:e minut.
Efter totalt 40 minuter är brödet klart.

Äntligen...

Så var det klart! Första gången jag använde min nya jäskorg oxå.
Kanske därför det blev bra? Jag blev ivarjefall väldigt nöjd med
resultatet och hoppas att ni förstår känslan!

Nu ska det smaka med macka...


2 kommentarer:

  1. äntligen blir det bra bröd, oh yes...
    omg you are the best in the world ;)
    you should be a famous chef

    SvaraRadera