Baguette på Levain

Jag ger mig på att baka baguetter....
Håll i hatten...

     Levain, seg och fin...

200 gram levain
80 gram vatten
110 gram vetemjöl
2 gram honung
4 gram salt

Blanda allt utom saltet
Kör i 15 minuter på medelhastighet
I med saltet och kör 5 min till på hög hastighet
Kondomtest


3 timmar i inoljad låda med lock
Gör 4 slag 3 gånger med 1 timmes mellanrum


Dela degen i 2 delar
Forma till baguetter


Jag har gjort tidningsrullar som funkar till
stöd för baguetterna när de jäser.
Glöm inte att lägga hela anordningen på
den hemmagjorda bakspaden så att det går
lätt att skjutsa in dem i ugnen, om inte kan
man förstöra höjden på baguetterna och du får
 inte de stora bubblorna som du är ute efter.

Jäs i 1,5 timme
Dra igång ugnen på 250 grader

Färdigjästa, mjölade och skurna...

Pudra mjöl över dem
Med en vass kniv skär du sneda snitt


Dra försiktigt ut tidningsrullarna
Pang in i ugnen


Efter 5 minuter sänk till 200 grader
Spruta in vatten med blomstersprutan
Upprepa var 10 min
Efter 30 minuter bör de vara klara

Skånska Baguetter...

Låt vila lite på galler

Vissa kunde inte vänta...

Rätt så nöjd kan jag säga!

Tuff skorpa och fluffigt inkråm...

Tror att jag hört någon regel som säger att en
tredjedel av en baguettedeg måste ha jäst i minst
24 timmar för att få lov att kallas Baguette?!
Någon som vet?
Har man levain i måste det ju vara godkänt?

Jaja, här har ni ivarjefall
Baguette på Levain!

2 kommentarer:

  1. The game is over, now it's dangerous, you should continue playing or what? you know everything. ;)

    SvaraRadera